czwartek, 1 listopada 2012

Linie, rytm, symetria i naturalne obramowanie

– czyli kompozycji ciąg dalszy...




Linie
Linie są obecne wszędzie wokół nas. Są one dla nas tak naturalne, że nawet nie zwracamy na nie uwagi. Dostrzeżone przez fotografa i umiejętnie wykorzystane w procesie komponowania fotografii mogą w prosty i niesamowity sposób przedstawić temat naszego zdjęcia.

Linie zapisane w ujęciu fotograficznym są bardzo silnym środkiem, pomagają skierować wzrok osoby oglądającej do głównego tematu zdjęcia.


Linie pionowe na zdjęciu prowadzą wzrok w górę i w dół obrazu.
W fotografii krajobrazowej lasu w naszym kadrze będziemy mieli widoczne głównie linie pionowe, które dają wrażenie spokoju i stabilności.
Natomiast w fotografii portretowej możemy skorzystać z lini pionowych w celu przedstawienia fotografowanej osoby jako szczuplejszej czy wyższej niż jest w rzeczywistości warto pamiętać o wykorzystywaniu tych linii w tle. Tło z pionowymi liniami, płot, drzewa, drapacze chmur itp. Pamiętaj zawsze tylko ogranicza nas nasza własna wyobraźnia.

Należy zawsze zwracać uwagę aby linie pionowe były pionowymi – tzn aby były równoległe do boków zdjęcia.


Linie poziome skłaniają nas do wodzenia od jednej strony do drugiej. Jak już wcześniej wspominałam ze względu na kulture w której żyjemy z reguły rozpoczynamy odczytywanie zdjęcia od lewej do prawej strony. Oglądając zdjęcie krajobrazu z wyraźną linią horyzontu mamy wrażenie spokoju i stabilności.


Linie ukośne (przekątne) – są bardziej dynamiczne niż linie pionowe czy poziome, wprowadzają napięcie i wrażenie ruchu.

Schody Opery Novej w Bydgoszczy, inny punkt widzenia, linie skośne w fotografii, komponowanie, kadr, linie na zdjęciu

Igły, drzewo iglaste, cedr, linie skośne w fotografii, komponowanie

Jeżeli linie zbiegają się w jednym punkcie na zdjęciu występuje tzw perspektywa zbieżna.


Linie krzywe – mocna linia wijąca się w kadrze wprowadza dynamikę do naszego zdjęcia, oddaje ona wrażenie ruchu wolniejszego niż w przypadku lini ukośnych.

Przed Operą Novą, Bydgoszcz, schody, ludzie, linie krzywe, pionowe, linie w fotografii, komponowanie


- w kształcie litery S – wrażenie łagodnego i powtarzającego się ruchu, wzmacniają odczucie głębi obrazu.
Linię o tym kształcie możemy znaleźć obserwując np. ślad fali morskiej na pisku, drogę czy rzekę.

Przejażdżka, droga, szosa, samochód, słupy, linie krzywe w fotografii, linia S, wijące się, komponowanie

Jeżeli linia w kształcie litery "S" zaczyna się lewym dolnym rogu i kończy się w prawym górnym rogu mamy wrażenie, iż znajdujący się na niej obiekt oddala się od nas.

Jeżeli natomiast linia ma kształt lustrzanego odbicia litery "S" – to znaczy zaczyna się w lewym górnym rogu i kończy się w prawym dolnym to mamy wrażenie, iż obiekt znajdujący się na niej się przybliża się do nas.


- w kształcie litery C - podobnie jak linia w kształcie litery S niezwykle skutecznie prowadzi wzrok przez całą kompozycje zdjęcia

Plaża o wschodzie, Cypr, wschód słońca, palmy, morze, linie krzywe w fotografii, kształt litery C, komponowanie



Rytm
Są to powtarzające się podobne elementy lub układy obiektów mogą być tematem zdjęcia samym w sobie. Powinny one tworzyć spójną całość. Mogą to być np. drzewa w alei, zaorane pole, słupki wzdłuż ulicy, stoliki w restauracji, kolumny, lampy uliczne, krzesła ustawione pod ścianą.

Mostkiem na wschód, wschód słońca, most, cienie, promienie, rytm w fotografii, komponowanie

Kolumny w Pafos, antyk, szereg, rytm w fotografii, powtarzanie, komponowanie

Rytm sprawiają iż fotografia staje się ciekawsza i bardziej dynamiczna. A także wzmacnia przesłanie i potęguje nastrój.

Rytm możemy przedstawić również fotografując pewne wzory. Powtarzające się linie, kolory, światła i cienie tworzą ciekawą kompozycję.

Nocą, most, światło, ciemność, gwiazda, Brda, powtarzanie się, rytm w fotografii, komponowanie



Symetria i asymetria
Symetria oddaje na zdjęciu wrażenie równowagi. Kompozycja symetryczna to taka w której obie połowy, po dwóch stronach osi są takie same lub bardzo podobne. W perfekcyjnie pokazanej symetrii oddajemy wrażenie lustrzanego odbicia. Wykorzystujemy ją również jeżeli zależy nam na podkreśleniu wartości tematu.
Dzięki umiejętności przedstawienia jej na zdjęciach można tworzyć piękne i harmonijne fotografie.

Zdjęcia symetryczne wykonujemy dużo rzadziej niż zdjęcia asymetryczne.
Symetria jest statyczna a asymetria jest bardziej dynamiczna.

Oko opatrzności, rzeźba, cmentarz, Bydgoszcz, symetria w fotografii, komponowanie, symetryczne

Poczta Główna, Bydgoszcz, drzwi, brama, łuk, cegła, symetria w fotografii, komponowanie, symetryczne

Organy kościelne, symetria w fotografii, rytm, komponowanie, symetryczne

Wieża ciśnień, Bydgoszcz, cegła, drzwi, symetria w fotografii, komponowanie, symetryczne


Naturalne obramowanie 
Ciekawą techniką komponowania zdjęć jest poszukiwania naturalnych obramowań.
Umieszczając w nich nasz obiekt naprowadzamy uwagę odbiorcy na główny temat zdjęcia. Umiejętnie posługując się takimi ramkami możemy wpłynąć na wzmocnienie poczucie trójwymiarowości w zdjęciu. Obramowania z reguły stosowane są na pierwszym planie w fotografii i najczęściej je rozmywamy, w głębi zdjęcia wyraźnie przedstawiamy drugi plan naszego zdjęcia z interesującym nas obiektem oraz na trzecim planie znajduje się nasze tło zdjęcia.

Tombs of The Kings, kolumny, grobowce, naturalne obramowanie, naturalne kadrowanieZ widokiem na latarnię, łuk, Pafos, naturalne obramowanie, naturalne kadrowanie, komponowanie

Typowe obramowania to np: otwarte okna, drzwi, drzewa, bramy, otaczające budynki, ruiny, mury ceglane, łuki, gałęzie pokryte liśćmi, dziura w płocie. To tylko niektóre z wielu możliwości.

Lotem ważki, jezioro, Osielsko, dom, naturalne obramowanie, naturalne kadrowanie, komponowanie

W starych grobowcach, Tombs of The Kings, Pafos, naturalne obramowanie, naturalne kadrowanie, komponowanie

Słoneczko sie budzi, Wisła, wschód słońca, drzewo, naturalne obramowanie, naturalne kadrowanie, komponowanie


Obramowanie ostre czy nieostre
Oczywiście wszystko zależy od tego na co chcesz zwrócić uwagę widza, co jet ważne aby zaobserwował w Twoim kadrze. Jeżeli fotografujesz architekturę zaleca się stosowanie ostrego obramowania – będzie ono rozpoznawalne i z widocznymi szczegółami. Natomiast przy fotografowaniu natury miękkie obramowania (np rozmyte liście, kontur drzewa przy zachodzie słońca) tworzą piękną barwną plamę.   

Ruiny, cegła, stary zamek, naturalne obramowanie, naturalne kadrowanie, komponowanie

Mostkiem na Wenecję Bydgoską, Brda, rzeka, Bydgoszcz, naturalne obramowanie, naturalne kadrowanie, komponowanie


To by było dzisiaj na tyle... Czy dowiedziałeś się z tego artykułu czegoś nowego? Coś Cię zainspirowało?



5 komentarzy:

  1. Taka lekcja z fotografii na pewno mi się przyda. Naturalne obramowania wykorzystywałam do tej pory intuicyjnie. To pierwszy post na tym blogu, który przeczytałam... Podoba mi się. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie :) cieszę się... Zapraszam więc do lektury następnych postów i znalezienia czegoś jeszcze dla siebie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaczynają mi się podobać te lekcje fotografii. Dziękuje za radę, od tej pory będę zwracała więcej uwagi na teorię i wykorzystywała ją także w praktyce :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie Bogusia :) Masz oko do fotografii a jak poznasz trochę teorii i spróbujesz ją wprowadzić w życie będziesz niesamowitym fotografem :) Wiem, że teoria czasem potrafi być nudna dlatego staram się pisać w bardziej przystępny sposób i dawać więcej przykładów zdjęć.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy