– czyli kompozycji ciąg dalszy...
Linie
Linie są obecne wszędzie wokół nas. Są one dla nas tak naturalne, że nawet nie zwracamy na nie uwagi. Dostrzeżone przez fotografa i umiejętnie wykorzystane w procesie komponowania fotografii mogą w prosty i niesamowity sposób przedstawić temat naszego zdjęcia.
Linie zapisane w ujęciu fotograficznym są bardzo silnym środkiem, pomagają skierować wzrok osoby oglądającej do głównego tematu zdjęcia.
Linie pionowe na zdjęciu prowadzą wzrok w górę i w dół obrazu.
W fotografii krajobrazowej lasu w naszym kadrze będziemy mieli widoczne głównie linie pionowe, które dają wrażenie spokoju i stabilności.
Natomiast w fotografii portretowej możemy skorzystać z lini pionowych w celu przedstawienia fotografowanej osoby jako szczuplejszej czy wyższej niż jest w rzeczywistości warto pamiętać o wykorzystywaniu tych linii w tle. Tło z pionowymi liniami, płot, drzewa, drapacze chmur itp. Pamiętaj zawsze tylko ogranicza nas nasza własna wyobraźnia.
Należy zawsze zwracać uwagę aby linie pionowe były pionowymi – tzn aby były równoległe do boków zdjęcia.
Linie poziome skłaniają nas do wodzenia od jednej strony do drugiej. Jak już wcześniej wspominałam ze względu na kulture w której żyjemy z reguły rozpoczynamy odczytywanie zdjęcia od lewej do prawej strony. Oglądając zdjęcie krajobrazu z wyraźną linią horyzontu mamy wrażenie spokoju i stabilności.
Linie ukośne (przekątne) – są bardziej dynamiczne niż linie pionowe czy poziome, wprowadzają napięcie i wrażenie ruchu.
Jeżeli linie zbiegają się w jednym punkcie na zdjęciu występuje tzw perspektywa zbieżna.
Linie krzywe – mocna linia wijąca się w kadrze wprowadza dynamikę do naszego zdjęcia, oddaje ona wrażenie ruchu wolniejszego niż w przypadku lini ukośnych.
- w kształcie litery S – wrażenie łagodnego i powtarzającego się ruchu, wzmacniają odczucie głębi obrazu.
Linię o tym kształcie możemy znaleźć obserwując np. ślad fali morskiej na pisku, drogę czy rzekę.
Jeżeli linia w kształcie litery "S" zaczyna się lewym dolnym rogu i kończy się w prawym górnym rogu mamy wrażenie, iż znajdujący się na niej obiekt oddala się od nas.
Jeżeli natomiast linia ma kształt lustrzanego odbicia litery "S" – to znaczy zaczyna się w lewym górnym rogu i kończy się w prawym dolnym to mamy wrażenie, iż obiekt znajdujący się na niej się przybliża się do nas.
- w kształcie litery C - podobnie jak linia w kształcie litery S niezwykle skutecznie prowadzi wzrok przez całą kompozycje zdjęcia
Rytm
Są to powtarzające się podobne elementy lub układy obiektów mogą być tematem zdjęcia samym w sobie. Powinny one tworzyć spójną całość. Mogą to być np. drzewa w alei, zaorane pole, słupki wzdłuż ulicy, stoliki w restauracji, kolumny, lampy uliczne, krzesła ustawione pod ścianą.
Są to powtarzające się podobne elementy lub układy obiektów mogą być tematem zdjęcia samym w sobie. Powinny one tworzyć spójną całość. Mogą to być np. drzewa w alei, zaorane pole, słupki wzdłuż ulicy, stoliki w restauracji, kolumny, lampy uliczne, krzesła ustawione pod ścianą.
Rytm sprawiają iż fotografia staje się ciekawsza i bardziej dynamiczna. A także wzmacnia przesłanie i potęguje nastrój.
Rytm możemy przedstawić również fotografując pewne wzory. Powtarzające się linie, kolory, światła i cienie tworzą ciekawą kompozycję.
Symetria i asymetria
Symetria oddaje na zdjęciu wrażenie równowagi. Kompozycja symetryczna to taka w której obie połowy, po dwóch stronach osi są takie same lub bardzo podobne. W perfekcyjnie pokazanej symetrii oddajemy wrażenie lustrzanego odbicia. Wykorzystujemy ją również jeżeli zależy nam na podkreśleniu wartości tematu.
Dzięki umiejętności przedstawienia jej na zdjęciach można tworzyć piękne i harmonijne fotografie.
Zdjęcia symetryczne wykonujemy dużo rzadziej niż zdjęcia asymetryczne.
Symetria jest statyczna a asymetria jest bardziej dynamiczna.
Naturalne obramowanie
Ciekawą techniką komponowania zdjęć jest poszukiwania naturalnych obramowań.
Umieszczając w nich nasz obiekt naprowadzamy uwagę odbiorcy na główny temat zdjęcia. Umiejętnie posługując się takimi ramkami możemy wpłynąć na wzmocnienie poczucie trójwymiarowości w zdjęciu. Obramowania z reguły stosowane są na pierwszym planie w fotografii i najczęściej je rozmywamy, w głębi zdjęcia wyraźnie przedstawiamy drugi plan naszego zdjęcia z interesującym nas obiektem oraz na trzecim planie znajduje się nasze tło zdjęcia.
Typowe obramowania to np: otwarte okna, drzwi, drzewa, bramy, otaczające budynki, ruiny, mury ceglane, łuki, gałęzie pokryte liśćmi, dziura w płocie. To tylko niektóre z wielu możliwości.
Obramowanie ostre czy nieostre
Oczywiście wszystko zależy od tego na co chcesz zwrócić uwagę widza, co jet ważne aby zaobserwował w Twoim kadrze. Jeżeli fotografujesz architekturę zaleca się stosowanie ostrego obramowania – będzie ono rozpoznawalne i z widocznymi szczegółami. Natomiast przy fotografowaniu natury miękkie obramowania (np rozmyte liście, kontur drzewa przy zachodzie słońca) tworzą piękną barwną plamę.
To by było dzisiaj na tyle... Czy dowiedziałeś się z tego artykułu czegoś nowego? Coś Cię zainspirowało?
Taka lekcja z fotografii na pewno mi się przyda. Naturalne obramowania wykorzystywałam do tej pory intuicyjnie. To pierwszy post na tym blogu, który przeczytałam... Podoba mi się. :)
OdpowiedzUsuńŚwietnie :) cieszę się... Zapraszam więc do lektury następnych postów i znalezienia czegoś jeszcze dla siebie. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńZaczynają mi się podobać te lekcje fotografii. Dziękuje za radę, od tej pory będę zwracała więcej uwagi na teorię i wykorzystywała ją także w praktyce :)
OdpowiedzUsuńŚwietnie Bogusia :) Masz oko do fotografii a jak poznasz trochę teorii i spróbujesz ją wprowadzić w życie będziesz niesamowitym fotografem :) Wiem, że teoria czasem potrafi być nudna dlatego staram się pisać w bardziej przystępny sposób i dawać więcej przykładów zdjęć.
OdpowiedzUsuńCiekawy poradnik.
OdpowiedzUsuń